Myšlenkové mapy
Seznamte se s myšlenkovými mapami – pomohou Vám i Vašim žákům při rozhodování, plánování, umožňují vizuální podporu myšlení, zápis z výuky.
Myšlenková (mentální) mapa může sloužit také jako cesta k prohlubování učiva a k diferenciaci podle zájmu nebo nadání. Přibližte svým žákům učivo jiným způsobem, žáci jsou při tvorbě vlastní mapy aktivnější a tvůrčí.
Myšlenkové mapy
- Mentální mapy (Mind Maps)
- Porfyrios z Tyru, Leonardo da Vinci, Tony Buzan
- Graficky zpracované schéma většinou s jedním výchozím bodem
- Zachycuje chod myšlenek a jejich strukturu
- Schémata, pomáhají hledat, ujasnit si a strukturovat jakékoliv informace
- Přehled o souvislostech, snadné členění textu
- Usnadňují spolupráci více osob na řešení problému
- Papír, počítač, tablet
Druhy grafických znázornění pojmových map
Tvorba myšlenkových map
- Zvolte téma (uprostřed), podtémata, detaily
- Zapište hlavní pojmy na tabuli
- Využívejte různou tloušťku spojnic, směrem k okraji se zeslabují
- Využívejte barvy, obrázky, speciální symboly
- Vkládejte odkazy na internet, videa, fotografie
- Zapisujte přehledně, seskupujte, spojujte
Papírové nebo digitální?
Proč ve škole využívat myšlenkové mapy
- K lepšímu pochopení, diskuse, brainstorming
- Motivace, pochopení , utřídění a zapamatování učiva, názorné
- Forma zápisu do sešitu, zaznamenání výkladu
- Během jedné i více vyučovacích hodin
- Společná tvorba během výuky – podporuje diskusi a zapojení žáků
- Řešení různých problémových úloh, hledání souvislostí
- Analýza děje (příběhy, pohádky, knihy)
- Projekty – jejich příprava a prezentace, týmová spolupráce
- Pro žáky se SPU
- Příprava učitele na vyučovací hodinu